Veritas - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Bart Jespers - WaarBenJij.nu Veritas - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Bart Jespers - WaarBenJij.nu

Veritas

Door: Bart Jespers

Blijf op de hoogte en volg Bart

16 Oktober 2014 | Verenigde Staten, New York


Weer een week voorbij, de tijd gaat sneller dan ik ooit had kunnen verwachten. Je hoort de verhalen van alle voorgangers die op exchange zijn geweest dat je echt moet genieten omdat het zo voorbij is, maar dit is dus echt waar. Alweer 8 weken verbiljf ik in de belangrijkste stad van de wereld op alle fronten, New York City. Bepaalde zaken die ik mis kwamen in mijn vorige verslag aan bod dus daar wil ik niet te lang bij stil staan, vooruitblikken is nu erg belangrijk omdat alle feestdagen er nu een beetje aan beginnen te komen. In de winkels kan je, je kont niet keren of je loopt tegen een kerstboom/turkey of pompoen aan.

Juist, Kerstmist, Thanksgiving en Halloween zijn typische Amerikaanse feestdagen waar ook elke Amerikaan enigzins opgewonden van raakt. Vooral Halloween, de feestdag van de dood, begint op te schieten (Oct 31) dus op het werk en op straat hoor je vaak de vraag: “Hoe ga jij verkleed”? Als fanatieke carnavaller ben ik gewend om mijzelf te verkleden dus het lijkt mij logisch dat ik ook voor Halloween mijn beste beentje voor ga zetten. Foto’s volgen. Echter was het maandag ook een belangrijke feestdag hier in New York City namelijk: Colombus Day. ‘We’ vieren hier dat een gekke Europeaan per toeval Amerika ontdekt heeft. Amerika zou Amerika niet zijn als er niet een parade zou zijn met iets te veel trots en nationalisme. Amerikaanse vlaggen, het Amerikaans volkslied en typisch Amerikaanse fanfares waren te bewonderen tijdens deze parade.

New York wordt, na Amsterdam, gezien als de meest multi-culturele stad van de wereld. Joden, Christenen, Moslims, Black, White, dun en vooral dik, alles zie je in de stad voorbij komen. Rasisme is dan ook iets wat ik hier tot op heden niet gezien heb. Voor mij is het daarom een uitdaging om mijn baas en directe collega’s het meest besproken verhaal op Social Media in Nederland, te vertellen. Sinterklaas en zwarte piet. Op een vrijdagmiddag, wat over het algemeen een rustige middag is, liet ik mijn collega’s een filmpje zien over de intocht van Sinterklaas. Ik vertelde hierbij dat het momenteel in Nederland een erg populair onderwerp is omdat het volgens sommigen rasistisch is. Mijn baas, die een zwarte huidskleur heeft, begreep totaal niet wat ons (Nederlanders) bezielde. “Een f*cking witte heiligman die met zwarte slaven (black pete) kadootjes geeft aan kinderen.” Hij snapte dat het traditie was maar hij zei dat dit in New York niet echt zo werken. Lachen kan hij er gelukkig wel op en we zijn zelfs zover dat hij het verschil kan zeggen tussen Santa Claus en Sinterklaas, wat natuurlijk erg op elkaar lijkt.

Veritas, niet bepaald een Amerikaanse term die je elke dag hoort in New York City. Sterker nog het is een Latijnse vertaling voor truth, wat dan weer waarheid betekend in het Nederlands. Vertias is het motto van Harvard University, de bekendste en meest glorieuze universiteit van Amerika. Om eerlijk te zijn heb ik totaal niks te zoeken op deze ballenclub, het zijn toch studenten met iets te veel ambitie en iets te veel money. Toch kreeg ik `via-via’ een uitnodiging om mee te gaan naar een borrel. Het enige wat ik moest doen is een net pak aan doen met stopdas en mezelf gedragen. Uiteraard was er gratis drank, en dat is voor een skirre student als ik erg gevaarlijk. Af fin, aangekomen op de Harvard Club keek ik mijn ogen uit (voor wie geinteresserd is: www.hcny.com). Ik heb nog nooit zo’n sjieke locatie gezien met alleen maar keurige mensen, mooi decor en een perfecte sfeer. Een perfecte sfeer was het omdat iedereen vanuit het niets tegen elkaar aan begon te praten en volle bak bezig was om te netwerken. Ik kan natuurlijk moeilijk zeggen da’ik uit Braobant kom, en d’ak de MER studeer oan Avans in Breda de gekste? OK, Marketing manager at Manhattan largest Credit advice firm, klinkt beter. Het accent deed het ‘m uiteraard weer, dus de gesprekken eindige meestal op Smoking weed, de Wallen, Heinkenen en Amsterdam.

Als laatste wil ik de mensen bedanken die zo vrij zijn geweest om mij in New York City een kaartje te sturen, 3 maarliefst. Ook al kom ik uit de e-mail, whatsapp, text en facebook generatie, een kaartje op de deurmat is toch erg leuk. Mijn moeder, Kees, Britt, Bob & Mijn vader, Mariette & Oma Oomen. Oma Oomen (ik weet namelijk dat u mijn blogs leest) heel erg bedankt voor de mooie woorden. Mochten anderen hierdoor geinspireerd raken (het tegendeel kan ik zeker begrijpen), mijn adres is:

Bart Jespers
3 East 3rd Street, Room 28
NY 10003, New York
The United States of America

Peace out! Tot de volgende,
Bart

Three o’clock in the morning, you can get truck tires, falafel and a bag of heroin – in the same store.
Jim Norton Jr. (1968 – ) American stand-up comedian, radio personality, author & actor

  • 16 Oktober 2014 - 22:25

    Kaartschrijver:

    Tis weer een heel verhaal, fijn dat het je goed gaat en je veel ervaring opdoet, kost een paar euro's maar dan heb je ook wat! Groetjes, MAriette en PaPa

  • 17 Oktober 2014 - 15:31

    Jeweetwelwie:

    Zit je nou gewoon je eigen verslag te "liken"?

  • 20 Oktober 2014 - 23:27

    Britt:

    Ben trots op je !! Leuk om al je verhalen te lezen

  • 23 Oktober 2014 - 00:26

    H. Van Zuilen:

    Beste Bart,

    Wat tof dat je in New York zit. Hopelijk heb je wat gehad aan mijn natuurkunde lessen, en kun je de kennis die je hebt opgedaan bij mijn lessen gebruiken op je stage.

    Met vriendelijke groeten,

    H. van Zuilen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, New York

Bart

Actief sinds 16 Aug. 2014
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 7555

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2014 - 25 Januari 2015

NEW YORK

Landen bezocht: